Visuele content

Content. Het meest onderschatte woord dat er is binnen de online marketingwereld. Misschien gebruik je het wel, maar heel sporadisch. Visuele content is van groot belang voor je website. Mensen onthouden je boodschap veel beter waardoor er een grotere kans is dat website bezoekers sneller terugkeren naar je website. Weet je dat mensen gemiddeld genomen maar 8 seconden de tijd nemen om je website te scannen? Hierdoor is content dus ontzettend belangrijk geworden. Benieuwd waarom de kracht van visuele content vaak onderschat wordt? Lees snel verder!

Social Media

Social media is het perfecte platform om visuele content te gebruiken bij al je posts. Dit komt omdat social media voornamelijk ingericht is op het gebruik van visuele content. Netwerk, connecties of lezers delen je berichten waardoor je meerdere doelgroepen benadert, en daardoor dus ook meer traffic op je berichten krijgt. Filmpjes en foto’s die zijn gepost, bereiken gemiddeld genomen 90% meer mensen op jouw bericht dan dat je alleen teksten publiceert. Bovendien onthouden mensen visuele content veel beter waardoor je een herkenningspunt creëert voor bezoekers. Het creëren en delen van visuele content op social media is dan ook een vereiste als je zoveel mogelijk mensen wilt gaan bereiken. 

Interessante weetjes over de effectiviteit van visuele content:

  • Wist jij dat visuele content 93% meer effectiever is dan normale communicatie?  Dat komt omdat 93% van het menselijk communiceren bestaat uit non verbale communicatie. Ideaal dus! 70% van alle zintuigen in onze ogen zijn gefocust op visuele content, wat er toe leidt dat 50% van alle informatie blijft bewaard in onze hersenen.
  • Het brein neemt tot 60.000 keer sneller informatie op met visuele content dan wanneer het brein teksten opneemt. 
  • Als jij berichten creëert waarin je aantrekkelijke visuele elementen toevoegt in je bericht, kan dat voor 94% meer views genereren. 
  • Als je visuele elementen toevoegt aan berichten die gericht zijn aan een specifieke doelgroep, kun je een toename van 37% bereiken boven op het aantal betrokkenen die jouw artikel al hebben gezien. 
  • 40% van alle online gebruikers in de wereld zullen gunstige reacties achterlaten op jouw platform als je visuele content gebruikt. In tegenstelling tot gewone teksten dat op dezelfde inhoud is gebaseerd is dat veel minder. 
  • Het gebruik van visuele content in je marketing campagnes voor op bijvoorbeeld Facebook,  kunnen een extra betrokkenheid genereren van wel 65%. Natuurlijk zal je wel moeten spelen met het gebruik/creëren van visuele content in je campagnes om zulke marges te kunnen halen.  
Visuele content

Online gevonden worden door visuele content

Door de bovenstaande interessante weetjes kunnen we dus concluderen dat het toevoegen van visuele content wel echt belangrijk is geworden in dit tijdperk. Los van alle bovenstaande voordelen brengt het nog 1 heel belangrijk element met zich mee. Het implementeren van visuele content op je website en socialmediaplatformen zorgen ervoor dat jij ook beter gevonden wordt op Google. Als jij je visuele content in combinatie met SEO gebruikt, kan Google door middel van Alt-tags jouw online vindbaarheid enorm verhogen. Je kunt namelijk wel afbeeldingen gebruiken, maar Google leest geen tekst als dat in een afbeelding verwerkt zit. Daarom is er nu een extensie beschikbaar om Alt-tags te gebruiken op je afbeeldingen. Door dit te gaan toepassen op je afbeeldingen kan Google wel tekst lezen en wordt dat opgeslagen in hun data systeem. 

Als jij afbeeldingen wilt optimaliseren voor Google, moet je wel om 2 belangrijke elementen denken. 

  1. Bestandsnaam
  2. Laadtijd

Google is een zoekmachine en leest dus echt alles. Dus ook de naam van je bestand of afbeelding. Als je bekend bent met het optimaliseren van artikelen of een website weet je wat een keyword is. Focus je op het keyword en verwerk dat keyword op de pagina waar de focus ligt.  Let wel, denk erom dat de afbeelding en naam wel bij elkaar passen. Dit ter bevordering van de optimalisatie. 

Voor meerdere doeleinden is het hebben van een snelle laadtijd essentieel, maar voor je SEO ook. Afbeeldingen kunnen ervoor zorgen dat het langer duurt voordat je pagina op een beeldscherm geladen is. Om dit te voorkomen is er een afmeting bepaald waardoor je website optimaal blijft werken.  Laten we zeggen dat je een goede afbeelding hebt gevonden die je wilt gebruiken op je website, blog of social media. Kijk naar de pixels en zorg ervoor dat je de foto in een resolutie van 250 x 150 pixels converteert. 

Video content 

Inmiddels weten we dus dat visuele content een enorme impact heeft op het menselijk brein. Is er dan een noodzaak op het gebruik van video content? Het antwoord is nee. Zou het verstandig zijn om het wel te gebruiken? Ja! Met een video kun je in een korte tijd zoveel mogelijk informatie overbrengen naar jouw doelgroep. Het gebruik van video content heeft dan ook zijn eigen voordelen: 

  • Het vertrouwen tussen jou en je doelgroep groeit, waardoor je meer opvalt. 
  • Je maakt jezelf gewenst op sociale media en creëert een emotionele band met je doelgroep
  • Het bevordert je online vindbaarheid. Met andere woorden: SEO

Met een video kun je dus laten zien hoe jij echt bent als persoon, bedrijf, ondernemer en mens. Grijp deze kans dan ook aan om je doelgroep te laten zien wat er allemaal gebeurd rondom je bedrijf. Dat bevordert de kans op een goede verstandhouding tussen jou en je potentiële klanten.  

Onbewust creëer je ook een emotionele band tussen jou en je doelgroep omdat je door middel van een video mensen stof geeft om over na te denken. Inspireer, motiveer of onderwijs mensen met interessante weetjes onder het toedoen van een bijpassend muziekje en je bouwt een emotionele verbinding. 

 visuele content

Hoe zet je visuele content in?

Mijn advies naar jou toe is om eens te gaan kijken op YouTube. Je ziet daar talloze ondernemers video’s publiceren waarin je duidelijk ziet dat er zowel tekst als visuele content te zien is. Naar mijn mening zijn dit de meest effectieve filmpjes die er maar op het web bestaan omdat je tijdens het lezen een fysiek beeld erbij krijgt. Vaak komt hier dan ook uit voort dat over het algemeen jouw doelgroep de meest belangrijke elementen uit jouw video onthoudt. Dat is wat je wilt bereiken toch? Absoluut. 

Bij het inzetten van visuele content is het belangrijk om in gedachten te houden dat je content creëert die de bezoeker helpt met het vinden van een antwoord op zijn vraag. Ook moet je content ondersteunend en overtuigend werken in plaats van hinderend. Waarom? Omdat je de bezoeker wilt informeren/overtuigen van jouw product of dienst en het ze niet wilt opleggen. Dit werkt vele malen effectiever dan wanneer je een video de lucht in zou gaan lanceren waarin je heel veel nadruk legt op het woordje: ‘Kopen, kopen en nog eens kopen!’. 

Maak jij gebruik van andermans content, of gebruik je informatie van andere partijen, houd er dan rekening mee dat jouw content wel een bronvermelding vermeld. Doe je dit niet kan het eventuele problemen veroorzaken op termijn voor jouw bedrijf. Heb je afbeeldingen van anderen? Zorg er dan voor dat je auteurs vrije content gebruikt zodat je geen claim op je naam krijgt. 

Conclusie

Visuele content zal op lange termijn niet verdwijnen. Sterker nog, het zal alleen maar groeien. Mijn advies naar jou is dus om je eigen website te gaan onderzoeken. Heb je genoeg visuele content geïmplementeerd? Zijn je socialmediaplatformen voorzien van visuele content of alleen maar tekst? Nu je weet wat de kracht van visuele content inhoud kun je beginnen met researchen. Zorg dat je content op een regelmatige en consistente manier publiceert zodat je online vindbaarheid ook meegroeit. SEO en visuele content gaan hand in hand en kan op termijn veel impact maken op je bedrijf en doelgroep. Kortom: Waar wacht je nog op!?

Recent toegevoegde blogs:

wat-doet-een-copywriter
In dit blogartikel lees je alles over de werkzaamheden van een copywriter. Ben jij benieuwd wat een copywriter doet? Lees het hier!
Call to action
In dit artikel kom je meer te weten over de psychologie achter het gebruik van een call to action. Wat een call to action is en wat het doet.
Psychologie-in-taal: framing
Psychologie in taal door middel van framing.
Visuele content
In dit artikel lees je waarom de kracht van visuele content onderschat wordt.