Psychologie-in-taal: framing

We willen allemaal dat een boodschap zo goed mogelijk overkomt bij je doelgroep. Een boodschap zonder frame is onmisbaar. Framing is een krachtige beïnvloedingstechniek die wordt gebruikt om de juiste informatie te voorzien van de gewenste toon. We willen zoveel mogelijk mensen beïnvloeden in hun keuzes, dus we moeten ook zoveel mogelijk frames gebruiken in onze advertenties, webteksten en ga zo maar door. Maar waarom eigenlijk? Wat maakt framing nu zo belangrijk in onze taal en waarom is het een stukje psychologie in taal? Lees dan snel verder.

Wat is framing?

Framing is een manier om een mening van een persoon over een bepaald onderwerp te beïnvloeden in de gewenste richting. Dit kan zijn dat je jouw potentiële klanten/bezoekers sneller laat overgaan tot koop of een bepaalde actie. Politici, marketingbureaus en adverteerders maken over het algemeen veel gebruik van het begrip: ‘Framing’. Dat is ook niet heel gek natuurlijk. Als je je bedenkt dat een politicus zoveel mensen wil overtuigen van zijn of haar standpunt, kun je haast niet anders dan deze beïnvloedingstechniek te gaan gebruiken. 

Je vertelt dus een verhaal met bepaalde woorden, beelden of video’s. Hierdoor creëer je een verhaallijn waarin bepaalde aspecten continu afwisselend naar voren komen. Hierdoor beïnvloed je de focus en interpretatie van mensen die    

Marketing in combinatie met framing is essentieel. Door een goede keuze te maken in het juiste frame, zorg je ervoor dat je jouw product of dienst in een goed daglicht zet. Je zet een verleidende ondertoon achter je bericht. Dat is wat je wilt. Wat onbewust beïnvloed je de denkrichting, keuze en interesse van een potentiële klant. Je creëert dus een lichte voorkeur voor jezelf vergeleken met andere concurrenten.   

Hoe kies je voor de juiste frame?

Een frame kiezen kan best lastig zijn. Want waar moet je beginnen? Online zijn er genoeg manieren te vinden, maar het komt over het algemeen wel op hetzelfde neer:

  • Bepaal het doel van je boodschap die je wilt overbrengen.
  • Beslis wat je in kaart wilt brengen. Denk aan problemen, bezwaren doelen en wensen van je doelgroep. Zodra je dit voor jezelf helder hebt kun je met frame gaan inspelen op de onderwerpen die je in kaart wilt brengen. 
  • Kies de juiste woorden die targeten wat er speelt bij je doelgroep, zodat je daar later de juiste visuele beelden voor kan gaan gebruiken.
  • Eenvoud is onuitputtelijk. Wees daarom ook duidelijk in je frame. Dit zal alleen maar meer bevestiging opleveren aan je doelgroep.
  • Kijk wat voor woorden de verkeerde emotie oproepen. Schrap die uit je script, tekst of artikel en noteer die woorden in een notitieblok of iets dergelijks
  • Blijf bij je frame. Consistentie is wat het verschil maakt. 
Psychologie in taal: framing

Verschillende soorten framing 

Er zijn verschillende soorten framing. Je bent er zelf dan ook 100% mee in aanraking geweest. Je ziet of hoort het overal. Op tv, radio, landingspagina’s, sales pitches en ga zo maar door. Door een boodschap te framen verhoog je de overtuigingskracht van de boodschap. Onbewust en bewust beïnvloed je de consument over het product of dienst dat jij verkoopt. Er zijn 4 welbekende soorten framing:

  • Gezondheids- frame
  • Geruststellende frame
  • Milieu-frame
  • Angst voor verlies- frame

Dit zijn 4 pilaren die gebruikt worden voor het framen van berichten. In principe zeggen de namen al waar de frame over gaat. Maar ik zal het nog even toelichten met wat voorbeelden:

  • Gezondheids-frame: “In deze nieuwe variant van ice tea zit 30% minder suiker dan in alle andere soorten ice tea.”
  • Geruststellende-frame: “Het corona-vaccin is voor 95% betrouwbaar.” Dit zou ervoor zorgen dat veel mensen in Nederland het vaccin zouden gaan halen, vergeleken met het feit dat als er zou worden verteld dat het vaccin voor 5% onbetrouwbaar zou zijn. 
  • Milieu-frame: Laten we voor het gemak even inbeelden dat een school een bord heeft laten maken met de tekst: “Groen moet je doen, recycle.” Dan is de kans al veel groter dat er op het schoolplein geen rommel ligt en dat de leerlingen het afval scheiden. 
  • Angst voor verlies- frame: “75% korting! Op=op. Voorkom dat je te laat bent!”  Als mensen dit lezen raken ze onbewust gemotiveerd. Dit komt omdat het menselijk brein heel wat prikkels te verwerken krijgt. Je brein verwerkt die prikkels en wilt niet meedoen met het verliezen van een mogelijke korting. 

Het brein van consumenten wordt dus intens geprikkeld met alle bovenstaande statements. Mensen raken beïnvloed, gemotiveerd en energiek om actie te ondernemen. Je ziet dus dat je met een simpele, maar doordachte frame al flink kan inspelen op het menselijk brein. Ieder individu reageert anders op een frame, maar het einddoel blijft hetzelfde. Mensen identificeren zich met een frame waardoor jij de terugkoppeling kan maken naar een oplossing van het probleem. Hierdoor zullen consumenten sneller geneigd zijn om over te gaan tot actie op jouw product of dienst. 

Framing in het geheel

Je ontkomt er niet aan. Framing is gewoon altijd aanwezig, ook als je er niet bewust mee bezig bent. Het zit als het ware geïmplementeerd in onze vocabulaire. Hierdoor maakt het bewust bezig zijn van het ‘framen’ van je boodschap, ook voor een deel je resultaten. Hoe bewuster jij bezig bent met je frame, hoe bewuster je boodschap wordt ontvangen door je doelgroep. Vraag jezelf wel altijd af of jouw bericht de juiste tone of voice heeft. Roept het de juiste emoties op? De juiste nieuwsgierigheid? Het verlangen? Als dat niet het geval is kun je bepaalde woorden of zinnen uitsluiten en je richten op de juiste bewoording. 

Dus… Ben jij bewust bezig met je eigen ‘frame’? Het duurt niet lang. Kijk eens naar je artikelen, landingspagina’s, sales pagina’s en dergelijke. Wellicht merk je op dat bepaalde bijdragen de verkeerde emoties oproepen. Dat zou een verklaring kunnen zijn voor je sales prestaties. We kunnen allemaal wel een half uurtje missen om onze teksten te bekijken, niet? 

Een goed frame zorgt voor de optimalisatie van je website en verkoop van product of dienst. Implementeer het bewustzijn van je frame en kijk of het makkelijker wordt. Goed, ik denk dat je mijn boodschap nu wel begrijpt. Door dit blog artikel weet jij waarom framing eigenlijk een goed voorbeeld is van psychologie in taal. 

Recent toegevoegde blogs:

wat-doet-een-copywriter
In dit blogartikel lees je alles over de werkzaamheden van een copywriter. Ben jij benieuwd wat een copywriter doet? Lees het hier!
Call to action
In dit artikel kom je meer te weten over de psychologie achter het gebruik van een call to action. Wat een call to action is en wat het doet.
Psychologie-in-taal: framing
Psychologie in taal door middel van framing.
Visuele content
In dit artikel lees je waarom de kracht van visuele content onderschat wordt.