Call to action

Een CTA (call to action) is een belangrijk onderdeel van elke website. Het doet ertoe wat je op de pagina ziet en het bespaart je tijd door alles in één keer te doen. In dit blog artikel gaat het over waarom je altijd een call to action moet gebruiken, wat ze zijn en hoe ze werken. Ben je benieuwd wat de psychologie achter het gebruik van een call to action is? Lees dan snel verder.

Wat is een Call to Action?

Een call to action is een oproep om een bepaald actie te ondernemen. Het kan zijn dat je iets aanklikt, hetzij in de vorm van een button, dan wel door middel van (een) link(s). Hierdoor spoor je jouw websitebezoekers aan over te gaan tot actie waarin ze wellicht wel een dienst van je gaan afnemen.

In dit geval is conversie een woord dat vaak in verband wordt gebracht met call to actions. Je ziet dit ook vaak op webshops, bijvoorbeeld: “ga naar de winkel” om hetzelfde product aan te schaffen die je vanuit een advertentie leest (of klik op de button).

Het gebruik van call to actions kan je bezoekers ervan overtuigen om over te gaan tot actie. Dit is dan ook het doel: gelijk in- en verkopen!

Het doel van een Call to Action.

Het doel van een call to action is simpel: je bezoekers ervan overtuigen om over te gaan tot actie. Dit kan zowel online als offline, op verschillende manieren en met verschillend formaten. De belangrijkste factoren die voor jou als ondernemer mee spelen bij het gebruik van een CTA is namelijk het volgende:

  • Meer conversie
  • Meer interactie met jouw (Potentiële) klanten
  • Begeleid jouw websitebezoekers naar een CTA-button

Je wilt tenslotte dat jouw websitebezoekers, potentiële klanten en huidige klanten over gaan tot actie toch? Daarom is het belangrijk dat je gebruik maakt van pakkende CTA zinnen en/of woorden die ervoor zorgen dat je meer acties kunt krijgen.

Waarom je een Call to action nodig hebt.

Stel je dit voor: Je maakt geen gebruik van een call to action. Je hebt gewoon puur tekstueel uitleg gegeven over jouw diensten en/of product(en). Dan is dat hartstikke mooi, maar je geeft niemand een reden om ook maar actie te ondernemen om iets te gaan afnemen.

Dat wil je toch niet? Je wilt juist meer conversie behalen, interactie zien en nieuwe klanten krijgen, toch? Dus is het ontzettend van belang dat je gebruik gaat maken van de juiste CTA’s op jouw website, landingspagina’s, product pagina’s en ga zo maar door.

Nu een voorbeeld waarin je wel gebruik maakt van een CTA. Stel je voor: Je websitebezoekers komen terecht op een landingspagina van jouw website. Daar zien ze alle voordelen die jij kan bieden aan hun. Je sluit af met een pakkende tekst dat al heel subtiel een klein duwtje in de rug geeft. Vervolgens komen ze terecht bij een CTA-button waarop staat: “Bel ons” of “Reserveer nu“.

Wat heeft volgens jou een betere kans om te slagen? Sowieso de website waar wel gebruik is gemaakt van een CTA. Dat komt omdat mensen wel heel erg enthousiast kunnen worden over een bepaald product of dienst, maar zolang ze niet dat duwtje in de rug krijgen worden er onbewust allemaal tegenwerpingen bedacht waardoor een potentiële klant misschien toch wel afhaakt. Dat is wat je natuurlijk wil voorkomen. Dus, geef dat duwtje in de rug en laat jouw bezoekers zien wat voor profijt ze hebben aangeschaft.

4 Tips voor het optimaliseren van een CTA.

  1. Laat je CTA-button opvallen
  2. Bepaal vanuit welk perspectief je wilt aanspreken
  3. Zet de CTA(‘s) op de juiste plekken
  4. Laat zien wat jouw waarde is.
Call to action tips

Tip 1: Laat je CTA button opvallen.

Kleurgebruik is niet alleen een optie voor het maken van je CTA, maar is ook manier om aandacht te trekken. Kleurenpsychologie is ontzettend van belang bij het  bepalen van wat het beste werkt. Eén voorbeeld hiervan is dat oranje een aantrekkelijke kleur lijkt, terwijl roze en geel juist storend zijn.

Leuk feitje: Wist je dat 57% van de mannen in het algemeen voor de kleur blauw kiezen. Dat heeft alles te maken met het gevoel wat blauw afgeeft namelijk: Vertrouwen.

Tip 2: Bepaal vanuit welk perspectief je wilt aanspreken.

Het is erg belangrijk om te weten vanuit welk perspectief je een CTA wilt aanbieden. Is het om een product te verkopen? Dan is het belangrijk dat je aanspreekt vanuit de eerste persoon. Hierdoor prikkel je de mensen meer omdat je het echt persoonlijk voor ze maakt. Ga voor jezelf na wat het juiste perspectief is voor jouw CTA.

 Tip 3: Zet de CTA(‘s) op de juiste plekken.

De locatie(s) van de CTA(‘s) zijn alles bepalend om ervoor te zorgen dat jouw CTR score ook hoger wordt. Bovendien is de kans groter dat jouw websitebezoekers en potentiële klanten sneller klikken op een button. Een win-win situatie dus. Nu zijn er vele plekken waar je een CTA zou kunnen plaatsen, maar probeer de psychologie achter het plaatsen van een CTA te begrijpen.

Plekken om naar te kijken: Halverwege de pagina, boven aan de vouw van je website,  aan de rechterkant van je website.

Tip: Plaats ook een CTA op ieder pagina of segment dat jij denkt belangrijk is voor het proces van conversie (bijvoorbeeld bij productaanbevelingen).

Tip 4: Laat zien wat jouw waarde is.

Jij als ondernemer biedt anderen een waarde. Omschrijf en herinner je bezoekers eraan wat voor voordelen ze allemaal krijgen als ze akkoord gaan met het aanschaffen van een product of dienst.

Geef op het einde van een landingspagina kort weer wat iedereen dus kan verwachten. Hierdoor haal je onbewust eventuele tegenwerpingen uit het systeem van een bezoeker en stimuleer je diegene extra om over te gaan tot actie.

Dit was wat extra informatie over de psychologie achter het gebruik van een CTA.

Dit was het artikel waarin ik kort wat uitleg heb gegeven over de psychologie achter het gebruik van een CTA. Wil je meer weten over psychologische invloeden op teksten? Dat kan, in dit artikel behandel ik nog een element. Ik hoop dat ik je goed heb kunnen helpen met wat tips. Bedankt voor het lezen en succes!

Recent toegevoegde blogs:

wat-doet-een-copywriter
In dit blogartikel lees je alles over de werkzaamheden van een copywriter. Ben jij benieuwd wat een copywriter doet? Lees het hier!
Call to action
In dit artikel kom je meer te weten over de psychologie achter het gebruik van een call to action. Wat een call to action is en wat het doet.
Psychologie-in-taal: framing
Psychologie in taal door middel van framing.
Visuele content
In dit artikel lees je waarom de kracht van visuele content onderschat wordt.