wat-doet-een-copywriter

Een copywriter?

Copywriter. Het begrip dat onwaarschijnlijk vaak verkeerd wordt begrepen. Ja, als ik een euro kon krijgen voor iedere keer dat mensen mij verwarren met een persoon dat zich heeft gespecialiseerd in auteursrechten, dan zou ik nu wel een mega miljardair zijn! 

Tuurlijk, ik neem het je niet kwalijk. Het woordje ‘copywrite’ en ‘copyright’ klinkt bijna hetzelfde. Maar in dit blog wil ik daar wat verandering in brengen. Voor zowel mensen die globaal een beeld hebben van een copywriter, als mensen die er geen idee van hebben. Stel jij jezelf vaak de vraag over een copywriter: Wat is dat? Dan is het belangrijk dat je nu verder leest!

Wat is een copywriter?

Een copywriter is eigenlijk best wel ondergewaardeerd. Vaak om verwarring te voorkomen noem ik mijzelf een tekstschrijver. Maar daar doe ik mijzelf en andere collega’s eigenlijk tekort mee. 

Een tekstschrijver houdt zich voor 99% bezig met het schrijven van informatieve en/of amuserende teksten. Dat doen wij copywriters voor een gedeelte wel, maar ons specialisme ligt veel meer in het schrijven voor commerciële doeleinden. 

Nu vraag je je misschien wel af: “Hoe kan ik onderscheid maken tussen een copywriter en tekstschrijver?” Nou, eigenlijk best simpel. Een copywriter is een tekstschrijver die gespecialiseerd is in het schrijven van wervelende reclameteksten, SEO-teksten en nog veel meer. 

Wat doet een copywriter?

Ja, echt waar! Een copywriter doet meer dan alleen een tekst schrijven voor jouw website! Hieronder breng ik in kaart wat een copywriter allemaal doet. Nu moet ik wel zeggen dat niet iedere copywriter alle onderdelen uitvoert die ik hieronder uitlicht, maar het overgrote deel van copywriters doen dit wel:

  • Content Marketing
  • SEO 
  • Content strategie
  • Linkbuilding
  • Blogartikelen schrijven
  • Landingspagina teksten verzorgen
  • E-mails schrijven
  • Persberichten
  • Productbeschrijvingen

En ga zo maar door. Ik vergeet er wellicht nog een paar, maar dit zijn de meest voorkomende diensten die de meeste copywriters ook verzorgen. 

Wat-doet-een-copywriter

Content Marketing

Content marketing is sinds het digitale tijdperk van enorm belang. Alles wat jij ziet of leest is content. Door content marketing toe te passen onderzoek je jouw doelgroep. Je kent je doelgroep door en door. Door onderzoek te doen naar de behoeftes die jouw doelgroep heeft, kun je op basis van die informatie kijken in hoeverre jij kunt voldoen om die behoeftes te vullen. 

Als copywriter moet je je wel kunnen identificeren in de doelgroep van jouw opdrachtgever. Dan is het wel zo efficiënt om voor jouw opdrachtgever dat uit handen te nemen. Hiermee scheelt dat tijd voor beide partijen en kan de copywriter zijn best mogelijke werk uitoefenen. 

Contentstrategie

Zonder strategie is er geen plan, toch? Het is oprecht zonde als je maar van alle soorten content verspreid zonder er een doel achter te plakken. Daarom stel ik (en andere copywriters) Een plan op, om een sterke contentstrategie te gaan gebruiken. 

Door een contentstrategie te gebruiken kun je jouw prestaties meetbaar maken, verbeteringen doorvoeren en consistent bezig blijven. Zoals eerder vermeld wordt er eerst uitvoerig onderzoek gedaan naar jouw doelgroep. Vervolgens naar de behoeftes en naar de rol die jij speelt voor jouw doelgroep. 

Op basis van deze informatie kunnen we bepalen wat voor content er geplaatst moet worden voor op de lange termijn, die bij de behoeftes aansluiten van jouw doelgroep. Dat is waar het opstellen van een contentstrategie goed voor is. 

SEO (blogs)

Nu ben je aangekomen bij het stukje SEO. Zoekmachine-optimalisatie. Of in het Engels: Search engine optimalization. Dit is een essentieel element in ons werkgebied. Want laten we eerlijk wezen. Het hebben van geweldige teksten op je website is mooi, maar als je niet wordt gevonden op het web, dan heb je er simpelweg gewoon niks aan. 

Klinkt misschien niet leuk, maar het is wel de realiteit. Dus, wat doen wij copywriters? Wij voeren uitvoerig onderzoek naar de juiste zoekwoorden en adviseren hoe een website het best ingericht kan worden om optimaal gevonden te worden. 

Het vinden van de juiste zoekwoorden is ontzettend belangrijk voor jouw website. Die zorgen er namelijk voor dat jij gevonden wordt op het internet. Je wil tenslotte zoveel mogelijk zoekverkeer naar jouw website leiden. Dus, het laten schrijven van een tekst is één ding, maar het optimaliseren is een tweede

Dat geldt ook voor het schrijven van blogs. Het bijhouden en schrijven van blogs kan voor de content ontzettend waardevol zijn voor je website. Om daar een consistente lijn in te houden kan op de lange termijn voor hele mooie resultaten zorgen. Ook bij het schrijven van blogs is de SEO van cruciaal belang. 

Je wilt mensen informeren over bepaalde zaken. Uiteindelijk moeten die mensen zich comfortabel voelen bij jouw bedrijf en manier van werken. Je bouwt langzaam maar zeker een relatie met ze op. Maar, dan moet je wel gevonden worden! Dus, vergeet geen blogs te laten schrijven met SEO-optimalisatie.

Wat-doet-een-copywriter

Linkbuilding

Linkbuilding is een stille kracht waar je misschien nog niet zo vaak van hebt gehoord, Het is een heel belangrijk onderdeel van de SEO van je website. Heel eerlijk.. Als je al jaren een website hebt en er nog geen gebruik van hebt gemaakt is dat heel erg zonde van je tijd. 

Linkbuilding is het proces waarin je linkjes van websites naar je eigen website krijgt. Het is een manier voor bezoekers om op verschillende pagina’s te gaan navigeren op het internet, waarmee je dus verschillende bezoekersstromen kunt gaan genereren.

Deze links kunnen intern of extern zijn. Maar wat is dan het verschil tussen deze twee? Interne links zijn de links tussen de verschillende pagina’s op je website. Je kunt denken aan buttons die gekoppeld zijn aan verschillende pagina’s binnen je website waar bezoekers op kunnen klikken. 

Externe links zijn links die op een andere website staan en naar een link van jou verwijzen. Het hebben van zoveel mogelijk externe links is daarom ook heel waardevol voor jouw website. Hiermee verhoog je de score van jouw domeinwaarde.

 (Dat is de autoriteit die wordt bepaald door de hoeveelheid kwalitatieve links die een website heeft/ontvangt)

Door dit toe te passen ontwikkel je een sterke positie binnen Google en heb je een autoritair en sterke website ontwikkeld. 

Landingspagina verzorgen

Conversie, conversie, conversie. Dat is wat je wil bereiken. Het schrijven van een goede landingspagina zorgt ervoor dat er meer bezoekers op jouw website voor een verhoogde conversieratio zorgen. Met andere woorden: Meer sales!

Daarom is het ook belangrijk om als ondernemer een constructieve en kwalitatief goede landingspagina te hebben waarmee je alle stappen goed hebt doordacht. Als copywriter schrijf je voornamelijk voor commerciële doeleinden. Het is dus belangrijk dat je dat gehele proces vooraf het schrijven voor jezelf goed indeelt. 

Dit betekent:

  • Hoeveel Call to actions wil ik gebruiken?
  • Waar wil ik mijn Call to actions plaatsen?
  • Wat is de structuur van de landingspagina?
  • Wat zijn de voordelen van mijn product of dienst?
  • Wat is de belangrijkste boodschap die ik wil overbrengen?

Dat zijn onderdelen die een copywriter meeneemt in het proces van het schrijven van een goede landingspagina. Onthoud: Kwaliteit gaat altijd boven kwantiteit. Het schrijven van een goede landingspagina is daarom niet iets wat je in één dag kunt maken. 

E-mail teksten

Heb je wel eens gehoord van E-mail marketing? Het gebruiken van funnels? Dat zijn onderdelen die in een bedrijf niet mogen missen. Wat je vaak wel merkt is dat het opzetten van een funnel vaak veel tijd kost. Laat staan alle teksten die verzorgd moeten worden! 

Daarom is een copywriter ook gespecialiseerd in het schrijven van conversiegerichte E-mail teksten die er voor moeten zorgen dat jouw warme leads over gaan tot actie. Dat kan zijn dat een lead jouw E-mail bericht opent, doorklikt in de website en daarmee de CTR-score verhoogd of dat de website meer conversie draait. 

Alle campagnes die je wilt opzetten vanuit de E-mail kunnen dus verzorgt worden door een copywriter. Ook door mij kun je geholpen worden voor je E-mail teksten! 😉 

Wat-doet-een-copywriter

Product beschrijvingen

Weetje nog dat ik zei dat een copywriter gespecialiseerd is in het schrijven voor commerciële doeleinden? In de volksmond betekent het dat je een product of dienst zo aantrekkelijk mogelijk moet maken door middel van tekst. 

Als jij een website of webshop hebt met producten die je verkoopt, dan is het belangrijk dat de productbeschrijvingen goed ingericht staan voor de consument. De informatie die daar wordt weergeven is namelijk van essentieel belang voor jou. 

Dat jij overtuigd bent geraakt van jouw product, wil nog niet zeggen dat anderen dat ook direct zijn. Daarom is het inhuren van en copywriter geen overbodige luxe. Om bezoekers te converteren naar klanten is het lastigste wat er is. Al helemaal als je zelf alle teksten wilt gaan schrijven voor je producten. 

Er moet een onweerstaanbare drang ontstaan om jouw product te gaan kopen! Door een copywriter te gebruiken weet je in iedere geval zeker dat diegene met zijn kennis en ervaring jouw doelgroep op een positieve manier kan beïnvloeden. Dat is voor jou een mooie win-win situatie, toch? 

Persberichten

Om tegenwoordig in de belangstelling te kunnen staan van journalisten, is het belangrijk dat jouw persbericht van goede kwaliteit is voorzien. Stel je voor, je hebt een uitstekend geschreven persbericht gepubliceerd. Je komt daarmee op de krant of ander media platform, dan heb je in één klap, met één goede persbericht heel veel potentiële klanten die jouw persbericht lezen. 

Het is een uitgelezen mogelijkheid om in de schijnwerpers van de media te staan, mits het goed geschreven is. Ook hiervoor is een copywriter beschikbaar. En ja, je kan mij ook inschakelen als copywriter 😉

Dus, copywriter nodig?

Zo zie je maar, wij zijn niet alleen een tekstschrijver. Wij zijn meer dan dat! Ik (maar ook mijn collega-copywriters) wil zoveel mogelijk met je groeien. Met onze kennis en ervaring, specialisme en enthousiasme zorgen wij voor optimaal resultaat omtrent jouw website en teksten!

Dus, copywriter nodig? 😉

Recent toegevoegde blogs:

wat-doet-een-copywriter
In dit blogartikel lees je alles over de werkzaamheden van een copywriter. Ben jij benieuwd wat een copywriter doet? Lees het hier!
Call to action
In dit artikel kom je meer te weten over de psychologie achter het gebruik van een call to action. Wat een call to action is en wat het doet.
Psychologie-in-taal: framing
Psychologie in taal door middel van framing.
Visuele content
In dit artikel lees je waarom de kracht van visuele content onderschat wordt.